piątek, 19 kwietnia 2013

Škoda Octavia II

Škoda Octavia II

Czeski samochód klasy kompaktowej, produkowany przez firmę Škoda Auto od 1996 roku. Obecnie produkowana jest III generacja auta.

Škoda Octavia II - model samochodu II generacji produkowany przez Škoda Auto przy współpracy z koncernem Volkswagena na płycie podłogowej VW Golfa V generacji (Platforma VW A5 PQ 35) od 2004 roku. W Indiach samochód oferowany jako Škoda Laura.

Auto zaprezentowane został pod koniec 2003 roku, a do sprzedaży trafiło na początku 2004 roku. W 2005 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie została zaprezentowana sportowa odmiana RS, a w 2006 roku wersję Scout. W 2008 roku podczas Paris Motor Show zaprezentowano odświeżoną odmianę auta, w którym powiększono m.in. klosze reflektorów, zmieniono zderzak, powiększono lusterko wsteczne oraz zastosowano nową stylistykę przedniej atrapy chłodnicy. Od 2008 roku auto produkowane było także na Słowacji w fabryce w Bratysławie oraz w Szanghaju w Chinach w ramach joint venture Shanghai Volkswagen.

Wersje wyposażeniowe:

Classic

Mint

Ambiente

Elegance

Laurin&Klement

Combi

Combi 4x4 - auto oprócz innego układu przeniesienia napędu nie różni się zasadniczo od podstawowej wersji auta. Samochód dostępny jest z trzema silnikami: benzynowy 1.8 TSI (zastąpił on jednostkę 2.0 FSI) oraz dieslami 1.6 TDI o mocy 105 KM, który zastąpił jednostkę 1.9 TDI oraz 2.0 TDI o mocy 140 KM. Każdy z silników napędzany jest dzięki 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. W tym modelu Octavii zastosowano wielopłytkowe sprzęgło Haldex, dzięki któremu w momencie pogorszenia przyczepności napęd, normalnie przekazywany na oś przednią, zostaje automatycznie przekazany także na oś tylną.

Combi Adventure 4x4

RS - auto wyróznia m.in. 2-litrowy silnik benzynowy z VW Golfa V GTI o mocy 200 KM.

Scout - pięcioosobowe kombi z napędem na cztery koła od standardowej wersji 4x4 różni się nieco większymi rozmiarami, wyższym prześwitem, terenowymi zderzakami oraz progami. Dostępny jest z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI 160 KM (zastąpił on 2.0 FSI 150 KM) oraz dieslem 2.0 TDI CR o mocy 140 KM z filtrem cząsteczek stałych. Oba współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Moc przenoszona jest na koła za pomocą sprzęgła Haldex, znanego z modelu 4x4.

Silniki:

Benzynowe

Jednostka 2.0 FSI została wycofana ze sprzedaży i zastąpił ją silnik 1.8 TSI. Po faceliftingu silnik 1.6 FSI został zastąpiony przez silnik 1.4 TSI. W tym samym czasie zmodernizowano także jednostkę 1.8 TSI (w tabeli silnik po modernizacji został oznaczony literami fl). W listopadzie w 2010 pojawiła się wersja Tour II ze zmodernizowanym silnikiem benzynowym 1.4 MPI o oznaczeniu CGGA ( poprzedni typoszereg to BUD ). Taki sam silnik montowany jest w Golfie VI.

Diesla

Początkowo do samochodu Skoda Octavia II montowano silnik diesla o pojemności 1.9 i 2.0 litra w różnych wersjach: silnik 1.9 TDi z pompowstyskiwaczami - przynajmniej trzy wersje (BJB, BKC, BXE 105KM), silnik 2.0 TDi z pompowtryskiwaczami - cztery wersje (BMM - 8V 140KM z DPF, AZV - 16V 136KM bez DPF, BKD - 16V 140KM bez DPF, BMN - 16V 170M z DPF i piezoelektrycznym siłownikiem). Silnik BMN był montowany tylko w wersjach RS, większą moc w porównaniu do innych 2.0 TDI zawdzięcza głównie nowym pompowtryskiwaczom z zaworami piezoelektrycznymi (max. ciśnienie do 2200 bar), lepszym zawirowaniom powietrza w cylindrze (inna konstrukcja tłoka i głowicy), innej tubrosprężarce. Większość silników diesla spełnia normę spalin Euro 4, tylko BJB spełnia normę Euro 3. Silnik 2.0 TDI PD został zastąpiony w 2008 roku przez jednostkę 2.0 TDI CR. W drugiej połowie roku 2009 wprowadzono na rynek Octavie z silnikiem 1.6 TDI CR DPF bazując na jednostce 2.0 TDI CR DPF zastępując wysłużone 1.9 TDI. Silnik 1.6 TDI CR DPF charakteryzuje się bezpośrednim wtryskiem paliwa PCR2 (Piezo-Common Rail), ma zamontowany filtr cząstek stałych, dzięki czemu spełnia normę emisji spalin Euro 5. Poprzednia generacja silników z pompowtryskiwaczami, tj. 1.9 oraz 2.0 TDI PD spełnia normę emisji Euro 4. Silnik 1.6 TDi jest wyposażony w 5-stopniową skrzynię biegów, zaś mocniejsze 2.0 TDi (140 KM i 170 KM) produkowane są z 6-stopniową skrzynią biegów.

Przód samochodu w wersji sedan przed face liftingiem

Tył samochodu w wersji sedan przed face liftingiem

Przód samochodu w wersji kombi przed face liftingiem

Tył samochodu w wersji kombi przed face liftingiem

Przód samochodu w wersji kombi po face liftingu

Tył samochodu w wersji kombi po face liftingu i przód samochodu w wersji sedan po face liftingu

Tył samochodu w wersji sedan po face liftingu

Wymiary zewnętrzne samochodu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz